zondag 19 januari 2014

Zondagse #blijmakertjes #35 (de rest)



En uiteraard volgt er meer, want er is, zoals altijd, eigenlijk altijd wel iets te vertellen. En al vertel ik niet altijd alles, juist omdat het zo makkelijk is om het negatieve te benoemen, zoek ik ook vandaag weer naar het #mooie en deel dit!
Gewoon omdat het kan. En gewoon omdat ik er zelf uiteindelijk ook weer #blij van word; de #blijmakertjes op zondag *klik hier voor alle voorgaande*.

Eigenlijk was het gisteren helemaal niet bedoeling om te gaan. Ik was ook eigenlijk best wel moe. Had een #intensief weekje achter de rug, om over de korte nacht nog maar te zwijgen. Maar ja, als ik dáár altijd naar luister, kan ik net zo goed in een hoekje gaan zitten en vooral helemaal niets meer doen. Gelukkig bestaat ook mijn leven uit #keuzes kunnen maken (duh), en dus lag mijn fiets redelijk vlot in de kofferbak 's ochtends, konden mijn lief en 'bonuszoon' #hun eigen ding doen daarna en had ik, aan het einde van weer een #gezellige én inspirerende NLP-oefen-ontmoetingsdag, gelijk mijn #noodzakelijke beweging met een heerlijk, fris fietstochtje. 
Er bestaan echt vervelendere zaterdagen kan ik je vertellen. Weer lekker kunnen bijkletsen, oefenen en hier daar zelf ook nog een 'strategietje' weg gewerkt en aangepast, ga ik in ieder geval geïnspireerd op weg richting #17 maart *klik* :-). Owh nee, eerst nog even #15 februari *klik*... en wie nieuwsgierig is, is meer dan welkom!

Ook gisterenavond en vandaag zijn niet vervelend. Verre van. #Verrassende en leuke gesprekken aan een gezellige zaterdagavond-broodtafel. Vers brood, kopje thee, soepje, nog een klein beetje stamppot van zuurkool, zoete aardappel en pastinaak opgebakken, voor de gein nog wat 'rode ui-Franse knoflook-tomatenprutje' erbij en je hebt een tafel om je vingers bij af te likken (#wat de heren dan ook alle twee gedaan hebben :-)).

Al met al een mooie week. Mijn zus nog even een gezellige kaart gestuurd; #je wordt tenslotte maar één keer 50 :-)! Hier en daar nog wat #knopen doorgehakt en keuzes gemaakt, o.a. ook op basis van #antwoorden die we vrijdag van de reumatoloog hebben gekregen. Blijft toch bijzonder hoe dat werkt in je hoofd. Op het moment dat het 'beestje een naam heeft' (of twee), vallen wat puzzelstukjes in elkaar en lijken keuzes soms ineens iets eenvoudiger. In ieder geval is het wel heel prettig om #bevestigd te krijgen dat het 'tussen je oren wel goed zit'. Een #nieuw beginpunt, zo zie ik het maar; van hieruit kan ik verder en doe ik weer aanpassingen die nodig zijn. Leven met mijn 'beperkingen' kan ik tenslotte al even... 

En is het nu ook net zo makkelijk als ik het nu opschrijf? Nee natuurlijk niet. Niets menselijks is ook mij vreemd. Mijn brein kan/moet nog even wennen, geloof ik, kan of wil er nog niet helemaal omheen; het beeld klopt even niet helemaal....maar dat hoeft ook niet. In februari #praten we verder én ik heb mijn #lief naast me, die misschien nog wel een tikkeltje #positiever in het leven staat dan ik (en ook al een behoorlijk tijdje heel goed leeft mijn met 'beperkingen' :-)).

Vanochtend in alle vroegte met een #heerlijke kop koffie en de laptop op schoot, stuitte ik ineens op een #'oude bekende', die een aantal van jullie wellicht wel kent. Toeval bestaat niet, toch? Ik bleef er alleen een beetje in 'hangen', twijfelde of ik het in het Nederlands zou plaatsen, omdat er verschillende vertalingen te vinden zijn. Een paar keer plakken en kopiëren gaf uiteindelijk niet het juist gevoel. Ook één van de redenen dat de zondagse #blijmakertjes zo laat zijn vandaag. De andere reden is dat we vanmiddag gezellig een #(VIP)bioscoopje *klik* hebben gepakt. Indrukwekkende film, de moeite waard, en ook hiervoor gold dat toeval niet bestaat... maar dat leg ik misschien een andere keer nog wel uit :-).

Deze wil ik jullie dus niet onthouden, of je het kent of misschien ook niet. 
De Nederlandse vertaling vind je hier *klik*



The Invitation by Oriah

It doesn’t interest me
what you do for a living.
I want to know
what you ache for
and if you dare to dream
of meeting your heart’s longing.

It doesn’t interest me
how old you are.
I want to know
if you will risk
looking like a fool
for love
for your dream
for the adventure of being alive.

It doesn’t interest me
what planets are
squaring your moon...
I want to know
if you have touched
the centre of your own sorrow
if you have been opened
by life’s betrayals
or have become shrivelled and closed
from fear of further pain.

I want to know
if you can sit with pain
mine or your own
without moving to hide it
or fade it
or fix it.

I want to know
if you can be with joy
mine or your own
if you can dance with wildness
and let the ecstasy fill you
to the tips of your fingers and toes
without cautioning us
to be careful
to be realistic
to remember the limitations
of being human.

It doesn’t interest me
if the story you are telling me
is true.
I want to know if you can
disappoint another
to be true to yourself.
If you can bear
the accusation of betrayal
and not betray your own soul.
If you can be faithless
and therefore trustworthy.

I want to know if you can see Beauty
even when it is not pretty
every day.
And if you can source your own life
from its presence.

I want to know
if you can live with failure
yours and mine
and still stand at the edge of the lake
and shout to the silver of the full moon,
“Yes.”

It doesn’t interest me
to know where you live
or how much money you have.
I want to know if you can get up
after the night of grief and despair
weary and bruised to the bone
and do what needs to be done
to feed the children.

It doesn’t interest me
who you know
or how you came to be here.
I want to know if you will stand
in the centre of the fire
with me
and not shrink back.

It doesn’t interest me
where or what or with whom
you have studied.
I want to know
what sustains you
from the inside
when all else falls away.

I want to know
if you can be alone
with yourself
and if you truly like
the company you keep
in the empty moments.

6 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Altijd fijn als je iets bij naam kunt noemen, hoe moeilijk het soms ook is.
Je kunt er verder mee..!

Je hebt een heerlijk weekend gehad zo te lezen, heel goed, ook daar kun je weer opbouwen.

Ja, dat mooie gedicht ken ik wel, de muziek kende ik niet, daar ben ik nu blij mee.

Goede start van de nieuwe week..!!

Helena zei

Zeker weten Marjolijn! en blij dat jij weer blij bent; hoop dat jouw start ook goed was :-)

Wanda zei

Fijn dat je man ook erg positief is ingesteld, dat soort steun heb je ook gewoon nodig!

Helena zei

Ben ik ook heel blij mee Wanda :-)

merel zei

goed dat je knopen kunt doorhakken en keuzes maken, ook dat je het bij naam kunt noemen.
Nog een heel fijne week verder
Mooie tekst ook

Helena zei

Jij ook een mooi week Merel :-)